06-40 178 605
Aandacht - Inzicht - Verdieping - Ontwikkeling

Waarom is aandacht zo belangrijk in je loopbaan?

Ha, ik heb momenteel een doosje met theezakjes van een bekend merk. Aan die theezakjes zitten labeltjes met persoonlijke vragen. Bijvoorbeeld: 'Wie neem je mee naar een onbewoond eiland? of 'Op welke onbeantwoorde vraag wil je graag antwoord?' 

Vanmorgen, toen ik mijn eerste kopje thee maakte, las ik de vraag: 'Wat zou jij het liefst tegen je jongere zelf zeggen?' Zoals bijna alle vragen, riep ook deze direct beelden en andere vragen bij me op. Ik dacht meteen aan een client die ik niet zo lang geleden in mijn coachpraktijk had. Ze miste de aandacht van een oud-collega.

Gebrek aan aandacht

Deze client had de vraag: 'Wil ik dit werk blijven doen en wil ik het op deze manier blijven doen?'
In een eerste gesprek ga ik altijd eerst uitgebreid in op de gang van zaken zoals het nu is. Als je tien jaar ergens werkt met veel plezier en nu bij mij op de bank zit, dan is er duidelijk iets aan de hand. Er is een belangrijke collega vertrokken die de client veel aandacht en bevestiging gaf en het lukt maar niet dezelfde aansluiting bij andere collega’s te vinden.  Daardoor is het voor de client, eigenlijk bijna een workaholic met een erg vrolijke inborst, steeds moeilijker om zich gepassioneerd betrokken te voelen met haar werk en werkkring.

Ze voelde zich steeds beter bij zich terug te trekken door bijvoorbeeld meer thuis te gaan werken, t.v. kijken, spelletjes doen op de IPad e.d. De client herkende zichzelf niet meer en vroeg zich af hoe ze met deze tegenstrijdigheden moet omgaan en vooral: 'Wie ben ik nou eigenlijk en waar loop ik tegenaan?' Zoals vaak gebruikelijk bij een eerste coachsessie vloeien er de nodige tranen.

Waarom is aandacht zo belangrijk?

Aandacht en bevestiging krijgen van anderen: we hebben er allemaal de nodige trucs en manieren voor ontwikkeld. Als kind zijn we compleet afhankelijk van de aandacht en bevestiging van anderen. Zonder dat zijn we ten dode opgeschreven. Dat kan gaan om directe bevestiging, zoals luisteren en aanraken, maar ook om indirecte bevestiging zoals een prettige gemoedelijke sfeer waarin men voor elkaar zorgt. Wanneer een kind dit onvoldoende ervaart gaat het trucs ontwikkelen om de omgeving zover te krijgen dat het toch aandacht krijgt. Het liefst natuurlijk positieve aandacht, maar soms ook negatieve bevestiging, want: negatieve bevestiging is altijd nog beter dan helemaal geen bevestiging.

Vormen van aandacht

Hoe hebben we geleerd die aandacht en bevestiging te krijgen? Krijgen we voldoende aandacht? Vooral krijgen we de juiste aandacht en bevestiging ? Vaak zijn ouders ook nog bezig met hun eigen tekortkomingen. Kinderen ontwikkelen manieren om zich staande houden in deze complexiteit. Manieren die we, als we er niet eens kritisch naar kijken, tot in lengte van dagen kunnen blijven inzetten, of ze nu helpen of niet.

Deze client had geleerd dat het belangrijk was om altijd grapjes te maken en vrolijk te zijn. Om te zorgen dat er een positieve sfeer was. De persoon die de client nu van zichzelf meemaakt, een enigszins verdrietige en stille, staat haar helemaal niet aan. Het maakt haar onzeker en ze zet zichzelf stelselmatig in de hoek gezet en ze ontkent zichzelf. Met als gevolg dat ze niet toekomt aan het werkelijk onder ogen zien van en luisteren naar wat deze persoon nodig heeft. De sterkte van de client: altijd blijven lachen en doorgaan, is tegelijk haar zwakte: niet naar zichzelf omkijken en vragen wat er nodig is om de situatie te verbeteren.

Coaching leert je vragen naar de juiste aandacht

Gelukkig komt ze nu bij mij. Wij gaan onderzoeken hoe ze beter naar zichzelf kan gaan luisteren zodat ze:

  1. een vollediger beeld krijgt van haar persoonlijkheid
  2. haar werk, en verdere omgeving zoveel mogelijk kan gaan aanpassen aan eigen behoeften, met ook behulp van andere mensen.

Wil jij net als deze client tegen jezelf kunnen zeggen: je mag er ook zijn als je verdrietig bent, na regen komt zonneschijn? Neem vrijblijvend contact met met op voor meer informatie of een afspraak voor een intake gesprek.