06-40 178 605
Aandacht - Inzicht - Verdieping - Ontwikkeling

Burn-out herkennen

Burn-out herkennen

“Ik voel me zo gestresst de laatste tijd. Ik ben moe en prikkelbaar. Alles is teveel”.

Dit is een veelgehoorde klacht in mijn praktijk. Het een poosje erg druk hebben overkomt iedereen weleens, maar hoe zorg je ervoor dat stress niet chronisch wordt en in het ergste geval ontaard in een burn-out? In dit artikel vertel ik je hoe je een burn-out vroegtijdig kunt herkennen.

 Overspannen

Als je energie opraakt en je krijgt moeite om al je activiteiten naar tevredenheid uit te voeren, dan ga je steeds meer opzien tegen alles. Allerlei symptomen kunnen de kop opsteken die erop wijzen dat je overspannen bent, onder andere:

  • Geheugenverlies
  • Piekeren
  • Gevoel van uitputting
  • Oorsuizen
  • Onverklaarbare spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Verhoogde bloeddruk
  • Slapeloosheid

Vaak wordt de oorzaak van deze problemen nog gezocht in iets fysieks. Je gaat naar de huisarts of laat je onderzoeken in het ziekenhuis. Dat levert nog meer stress op. Het is belangrijk om nú gas terug te nemen en goed aan je lichamelijke gezondheid te werken. Zorg voor gezonde voeding en veel beweging.

Chronische stress

Stress is niet erg. Het hoort bij het leven. Het is wel belangrijk om te herkennen waar jij stress van krijgt en die af te wisselen met momenten van ontspanning. Merk je dat de perioden van stress langer duren en sneller terugkeren nadat je hebt ontspannen? Bijvoorbeeld als je na een vakantie na enkele dagen alweer moe bent? Dan moet je ervoor waken dat de stress niet chronisch wordt. Zoek hulp. Praat met je werkgever en ga zo nodig tijdelijk minder werken.

Burn-out

Het zijn vooral plichtsgetrouwe mensen die uitgeput raken. Voor hen is het moeilijk te accepteren dat ze niet meer alles aankunnen. Zij voelen zich schuldig en blijven de signalen zoals angst, paniek en extreem gevoelig zijn voor prikkels, negeren. Als je nu niets doet kan je een burn-out krijgen met een totale instorting. En vervolgens een heel lang genezingsproces.

Hulp vragen

Acceptatie van de uitputting helpt je herstel. Maar er zijn nog meer zaken waar je aan moet werken. Een coach helpt je om je weer beter te voelen, te reïntegreren en te voorkomen dat je nogmaals de fout ingaat. 

Contact opnemen

Herken je jezelf in dit verhaal en wil je graag in gesprek? Ik leer je om jezelf beter te kennen en hoe je beter met de situatie om kan gaan. Maak online een afspraak of bel 0168-471146. Je kunt ook onderstaand formulier invullen. Je gegevens worden uiteraard vertrouwelijk verwerkt.

captcha