06-40 178 605
Aandacht - Inzicht - Verdieping - Ontwikkeling

Vooroordelen over een burn-out: hoe ga je ermee om?

Ken je ze, de vooroordelen over een burn-out?
Je zou de verkeerde keuzes hebben gemaakt. Het zal wel met onverwerkte rouw te maken hebben.
Je stelt je misschien wat aan, is ook een veelgehoorde opmerking.
En als klap op de vuurpijl: eens een burnouter, altijd een burnouter.

Het is net alsof het je eigen schuld is dat je ziek bent. Je kunt het gevoel krijgen dat de hele wereld tegen je is. Hoe moet je daarmee omgaan?

 

Doorzetters krijgen burn-out klachten

Eerst even dit. Juist de doorzetters krijgen een burn-out. De mensen met een té groot verantwoordelijkheidsgevoel die maar doorgaan totdat ze er letterlijk bij neervallen. Dat zijn de partners, de werknemers, de moeders en vaders die meer energie geven dan ze hebben. Totdat ze instorten en er heel veel voor moeten doen om er weer bovenop te komen.

Vooroordelen zijn altijd moeilijk om mee te dealen. Maar roepen dat het niet waar is helpt niet. Er zijn verschillende reacties mogelijk op mensen die je confronteren met hun vooroordelen. Probeer één van onderstaande reacties eens uit (of een combinatie) en het zal je verbazen dat mensen anders op jouw openheid reageren dan je verwacht.

1. De wetenschappelijke benadering

Allereerst is er de wetenschappelijke benadering. Je kan uitleggen dat de voortdurende aanmaak van stresshormonen maakt dat je hersenen (en daardoor de rest van je lichaam) aanhoudend in de gevarenstand staan. Deze reflex dient normaal gesproken enkel om te overleven in gevaarlijke situaties. Maar wanneer deze reflex chronisch wordt beleefd, worden hierdoor je hersenen overbelast.

2. Toon begrip voor heftige reacties

Je kunt de vooroordelen ook bespreekbaar maken en begrip tonen voor de reacties van je omgeving. Misschien snapte je zelf ook niets van de gevolgen van een burn-out, voordat je er zelf een kreeg. Door dat letterlijk te zeggen tegen je collega’s, vrienden en familie, maak je de weg vrij voor een eerlijk en open gesprek. Zij kunnen dan met hun vragen bij jou terecht en jij kunt op meer begrip rekenen.

3. Wees concreet over je burn out herstel

Een derde manier om vooroordelen tegemoet te treden is er concreet mee omgaan. Laat de sceptische baas weten dat je aan je herstel werkt en hoe je planning is om weer aan het werk te gaan. Zo concreet nadenken over je burn-out kan daar bovenop heel goed zijn voor je herstel.

4. Vraag op tijd hulp

Het is niet makkelijk om te gaan met vooroordelen over een burn-out. Een burn out coach kan  je helpen. De eerste zorg gaat uit naar jouw stress verlagen. Daarna pak je samen met je coach de onderliggende oorzaken aan. 

 

Voel jij kenmerken van een burn out en wil je hierover praten?  Neem vrijblijvend contact met me op via 06-40178605Ik bied je graag een luisterend oor en als het klikt, help ik je een planning te maken voor de lange termijn.